Return to flip book view

Informator podatkowy 2013

Page 1

Krótka informacja na temat zmian wpolskich przepisach podatkowychobowiązuje od 01.01.2013INFORMATOR PODATKOWYtAX sErViCEs

Page 2

2tAX sErViCEs DATA PUBLIKACJI 25.03.2013Niniejszym pozwalamy sobie zwrócić Państwa uwagę na najważniejsze zmiany wprzepisach podatkowych na rok 2013: Podatek dochodowy od osób Prawnych (cit): Z dniem 1 stycznia b.r. zaczęły obowiązywać przepisy dotyczące korekty kosztów uzyskania przychodów w przypadku, gdy kwota należności wobec kontrahenta nie została uregulowana. Przepisy te mają na celu zmniejszenie zatorów płatniczych, są one jednak bardzo restrykcyjne i w praktycy mogą prowadzić do znacznego wzrostu obciążenia służb finansowo-księgowych. Przepisy te dotyczą wszystkich dokumentów kosztowych, azatem nie tylko krajowych, ale także zagranicznych. Zgodnie znowymi przepisami, wprzypadku nieuregulowania kwoty zfaktury podatnik-dłużnik będzie musiał dokonać korekty kosztów uzyskania przychodu. W przypadku ustalenia przez strony terminu płatności do 60 dni, korekta taka winna nastąpić wciągu 30 dni od upływu terminu płatności ustalonego przez strony. Natomiast, wprzypadku, gdy termin płatności ustalony przez strony będzie dłuższy niż 60 dni, podatnik będzie zobowiązany do dokonania zmniejszenia kosztów podatkowych okwotę wynikającą zfaktury lub innego dokumentu zupływem 90 dni od daty zaliczenia tej kwoty do kosztów podatkowych, jeżeli wtym terminie kwota ta nie zostanie uregulowana.Uregulowania te mają zastosowanie odpowiednio, wprzypadku nabycia lub wytworzenia środków trwałych albo nabycia wartości niematerialnych i prawnych, do tej części odpisów amortyzacyjnych, które podatnik zaliczył do kosztów uzyskania przychodów. Ministerstwo Finansów wydało pismo ogólne (nie wiążącą interpretację, tylko wyjaśnienia), w którym wskazało, że nowych przepisów dotyczących korekty kosztów uzyskania przychodów nie stosuje się do kosztów zaliczonych do kosztów wroku 2012. Decydujące znaczenie ma zatem zdaniem Ministerstwa Finansów data ujęcia wydatków wkosztach podatkowych anie data płatności przypadająca już po zmianie przepisów. W przypadku, gdy rok podatkowy jest inny niż rok kalendarzowy irozpoczął się przed dniem 1 stycznia 2013r. izakończy się po dniu 31 grudnia 2012r., do końca tego roku podatkowego stosuje się przepisy ustawy wbrzmieniu dotychczasowym tj. obowiązującym do dnia 31 grudnia 2012r.Podatnicy, u których rok podatkowy rozpoczął się 1 stycznia, są jednak już obecnie zobowiązaniu do uwzględniania wskazanych przepisów.rozliczania faktur Po terminie Płatności

Page 3

3tAX sErViCEs DATA PUBLIKACJI 25.03.2013Z najważniejszych zmian wskazać należy to, iż od 1 stycznia 2013 r. za leasing dla celów podatkowych uznaje się również umowę dotyczącą prawa wieczystego użytkowania gruntów. Zmianie ulega definicja leasingu operacyjnego w przypadku nieruchomości – od 1 stycznia 2013 r. leasing operacyjny wystąpi już wprzypadku, gdy umowa związana zleasingiem nieruchomości zawarta została na co najmniej 5 lat (dotychczas było to 10 lat). Zmianie uległa zasada wstąpienia wwarunki strony umowy leasingu (przejęcie długu) jak izawierania kolejnych umów dotyczących tego samego przedmiotu leasingu. Podatek dochodowy (Pit )Oprócz powyższych analogicznych zmian zCIT, zmiany dotyczą: Ograniczenie stosowania ryczałtowych 50%. kosztów uzyskania przychodów ztytułu przeniesienia praw autorskich. Zgodnie zwprowadzonym ograniczeniem, wroku podatkowym łączne koszty uzyskania przychodów nie mogą przekroczyć 1/2 kwoty stanowiącej górną granicę pierwszego przedziału skali podatkowej, októrej mowa wart. 27 ust. 1 ustawy, czyli obecnie 42.764 zł. Limit ten będzie dotyczyć łącznych dochodów, do których mają zastosowanie 50% koszty uzyskania przychodów uzyskanych w roku podatkowym zarówno w ramach stosunku pracy, jak iumów cywilnoprawnych.Podatek VatRegulacja dotycząca tzw. ulgi na złe długi odnosi się wyłącznie do polskich faktur VAT.Tzw. ulga na złe długi to przepisy dające wierzycielowi, którego należność nie została uregulowana w ustawowym terminie, prawo do skorygowania podatku należnego ipodstawy opodatkowanialeasingtzw. ulga na złe długi

Page 4

4tAX sErViCEs DATA PUBLIKACJI 25.03.2013REGULACJE DOTYCZĄCE WIERZYCIELA Zgodnie znowymi regulacjami podatnik (wierzyciel) będzie miał prawo do skorygowania podstawy opodatkowania oraz podatku należnego z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług na terytorium kraju wprzypadku nieuregulowanych wierzytelności, od których terminu płatności upłynęło 150 dni (a nie jak obecnie 180 dni).Dokonanie takiej korekty będzie zatem możliwe wrozliczeniu za okres, wktórym upłynął 150. dzień od terminu płatności wierzytelności, pod warunkiem jednak, że do dnia złożenia deklaracji, wktórej dokonuje się korekty, wierzytelność nie zostanie uregulowana lub zbyta wjakiejkolwiek formie. Wierzyciel może zrealizować przysługujące mu prawo do korekty wterminie późniejszym, korekta ta może być jednak dokonana wyłącznie wciągu 2 lat, licząc od końca roku, wktórym została wystawiona faktura dokumentująca nieuregulowaną wierzytelność.W przypadku, gdy po złożeniu deklaracji, w której wierzyciel dokonał korekty, jego kontrahent ureguluje należność bądź należność ta zostanie zbyta wjakiejkolwiek formie podatnik (wierzyciel) będzie miał obowiązek zwiększenia podstawy opodatkowania i kwoty podatku należnego. Korekta ta będzie dokonywana w rozliczeniu za okres, w którym należność została uregulowana przez kontrahenta lub zbyta. w przypadku częściowego uregulowania należności korekta będzie dokonywana wodniesieniu do tej części. Najważniejsze warunki dokonywania przez wierzyciela korekty podstawy opodatkowania oraz podatku należnego:1. Brak obowiązku zawiadamiania dłużnika o zamiarze skorygowania przez wierzyciela podstawy opodatkowania oraz podatku należnego. 2. Na dzień poprzedzający dzień złożenia deklaracji, wktórej dokonuje się korekty: ◼ wierzyciel i dłużnik muszą być podatnikami zarejestrowanymi jako podatnicy VAT czynni oraz ◼ dłużnik nie może być w trakcie postępowania upadłościowego lub wtrakcie likwidacji ◼ złożenie wraz z deklaracją, w której wykazuje się korektę, druku VAT-ZD

Page 5

5tAX sErViCEs DATA PUBLIKACJI 25.03.2013REGULACJE DOTYCZĄCE DŁUŻNIKA Zgodnie znowymi regulacjami podatnik (dłużnik) będzie miał obowiązek skorygowania całości (lub części) uprzednio odliczonego podatku naliczonego wynikającego zfaktury jeżeli nie ureguluje całości (lub części) należności w terminie 150 dni od dnia upływu terminu jej płatności określonego wumowie lub na fakturze. Obowiązek dokonania korekty ciąży na dłużniku niezależnie od faktu, czy jego wierzyciel skorzystał zulgi na złe długi, czy też nie.Zgodnie znowymi przepisami korekta powinna być dokonana wrozliczeniu za okres, wktórym upłynął 150. dzień od dnia upływu terminu płatności określonego wumowie lub na fakturze.Dłużnik nie będzie zobowiązany do dokonania korekty tylko wówczas, gdy ureguluje należność najpóźniej w ostatnim dniu tego okresu rozliczeniowego, w którym upłynął 150. dzień od dnia upływu płatności tej należności.W razie późniejszej zapłaty faktury, dłużnik będzie miał możliwość powrotnego dokonania korekty (w całości lub w części) mającej na celu zwiększenie podatku naliczonego wsytuacji uregulowania przez dłużnika należności (całości lub jej części).Sankcja W przypadku stwierdzenia przez organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej, że dłużnik nie dokonał stosownej korekty podatku naliczonego ustalona zostanie sankcja wwysokości 30% kwoty podatku naliczonego podlegającego korekcie.Sankcja ta nie będzie nakładana jedynie wprzypadku osób fizycznych, które będą podlegać z tego samego tytułu odpowiedzialności karnej na gruncie Kodeksu karnego skarbowego.

Page 6

6tAX sErViCEs DATA PUBLIKACJI 25.03.2013PRZEPISY PRZEJŚCIOWE Nowe zasady stosowania tzw. ulgi na złe długi mają zastosowanie do wierzytelności, które powstaną od dnia 1 stycznia 2013 r. oraz do wierzytelności powstałych przed tą datą, których nieściągalność została uprawdopodobniona (zgodnie znowymi zasadami) już w2013 r., tj. w2013 r. upłynął 150. dzień od dnia upływu terminu ich płatności.W praktyce oznacza to, że nowe zasady będą miały zastosowanie do nieuregulowanych należności zterminem płatności określonym wumowie lub na fakturze na dzień 4 sierpnia 2012 r. lub późniejszym. Zmianie uległy zasady rozpoznawania obowiązku podatkowego utzw. małego podatnika, który wybrał rozliczenie podatku VAT wg metody kasowej.W razie świadczenia usługi na rzecz czynnego podatnika VAT obowiązek ten powstanie wcałej wartości zdniem otrzymania całości zapłaty lub wprzypadku otrzymania części zapłaty – obowiązek podatkowy powstanie wtej części wdniu jej zapłaty. zkolei świadcząc usługi na rzecz osoby fizycznej lub podatnika niezarejestrowanego jako czynny podatnik VAT, obowiązek podatkowy powstanie w całej wartości z dniem otrzymania całości zapłaty lub w przypadku otrzymania części zapłaty, obowiązek podatkowy powstanie wtej części. wobu przypadkach nie później jednak niż 180 dnia licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi. W przypadku stosowania metody kasowej, fakturę należy oznaczać sformułowaniem „metoda kasowa”. Co ważne, unabywcy, azatem podmiotu, który nabywa towary lub usługi od małego podatnika, który wybrał metodę kasową, prawo do odliczenia podatku VAT powstanie dopiero zchwilą zapłaty/ częściowej zapłaty – wtej części.metoda kasowa

Page 7

7tAX sErViCEs DATA PUBLIKACJI 25.03.2013 zmiany wzakresie fakturowania Najistotniejsze zmiany wzakresie fakturowania, to: 1. Treść faktury ◼ fakturę oznacza się pojęciem „Faktura” w miejsce obecnej „Faktury VAT” ◼ w nazwie dostawcy lub nabywcy należy posługiwać się jego pełną nazwą, w miejsce dotychczas dopuszczalnej nazwy skróconej ◼ możliwość ujęcia na fakturze skonta ◼ zastąpienie pojęcia „data sprzedaży” pojęciem „data dokonania lub zakończenia dostawy lub wykonania usługi”W zakresie powyższych punktów zalecane jest dostosowanie istniejących systemów do wprowadzonych zmian, aczkolwiek wpraktyce, nadal można się posługiwać dotychczasowymi pojęciami, azatem „Faktura VAT”, nazwą skróconą, czy „data sprzedaży”. Takie oznaczenie nie będzie wnaszej ocenie powodowało negatywnych konsekwencji ani dla dostawcy, ani dla nabywcy. ◼ brak konieczności podawania na fakturach dotyczących zakupu paliwa numeru rejestracyjnego pojazdu ◼ w przypadku faktur o łącznej wartości do 100 EURO bądź 450 PLN możliwość wystawiania faktur w uproszczonej formie (faktura może nie zawierać nazwy i adresu nabywcy, miary, ceny jednostkowej, wartości bez podatku, stawki, sumy wartości netto z podziałem na stawki, kwoty podatku od sumy wartości netto z podziałem na stawki, pod warunkiem, że zawiera dane pozwalające określić dla poszczególnych stawek podatku kwotę podatku) ◼ likwidacja pojęcia „Faktura VAT-MP”, „Faktura VAT-marża” ◼ w przypadku przerzucenia obowiązku na nabywcę konieczność ujęcia na fakturze wyrazów „odwrotne obciążenie”, w przypadku zastosowania metody kasowej wyrazów „metoda kasowa” ◼ możliwość niepodawania na fakturze NIP nabywcy wprzypadku faktur dotyczących sprzedaży zwolnionej ◼ możliwość wystawiania faktury przez podatników zwolnionych

Page 8

8tAX sErViCEs DATA PUBLIKACJI 25.03.20132. Terminy wystawiania faktur: ◼ nie później, niż 7. dnia od dnia wydania towaru lub wykonania usługi ◼ faktura może dokumentować kilka odrębnych dostaw towarów lub usług dokonanych w trakcie miesiąca, jeśli zostanie wystawiona nie później, niż ostatniego dnia miesiąca, wktórym wydano towar lub wykonano usługę ◼ w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym, jeżeli podatnik określa w fakturze wyłącznie miesiąc i rok dokonania sprzedaży, fakturę wystawia się nie później niż 7. dnia od zakończenia miesiąca, wktórym dokonano sprzedaży ◼ w przypadku otrzymania zaliczek – nie później niż 7. dnia od dnia, wktórym ją otrzymano ◼ w przypadku WDT fakturę wystawia się nie później, niż 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, wktórym wydano lub przemieszczono towar ◼ w przypadku świadczenia usług, dla których miejscem świadczenia jest miejsce określone wart. 28b ustawy – sprzedaż usług za granicę - nie później niż 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, wktórym wykonano usługę 3. Faktury korygujące zwiększające – wprowadzenie uproszczeń:Faktura korygująca wystawiana w przypadku podwyż-szenia ceny powinna zawierać: ◼ numer kolejny oraz datę jej wystawienia ◼ oznaczenie dostawcy, nabywcy, ich numery NIP ◼ nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych podwyżką ceny ◼ kwotę podwyższenia podatku należnegoFaktura korygująca wystawiana w przypadku stwierdzenia pomyłek, októrych mowa wust. 1, powinna zawierać: ◼ numer kolejny oraz datę jej wystawienia ◼ oznaczenie dostawcy, nabywcy, ich numery NIPa także: ◼ prawidłową treść korygowanych pozycji, w tym kwoty wwysokości prawidłowej, lub ◼ różnicę między odpowiednimi kwotami wskazanymi pierwotnie w wysokości omyłkowej i w wysokości prawidłowej 4. Faktury korygujące zwiększające – wprowadzenie uproszczeń:Wymóg zapewnienia autentyczności pochodzenia, integralności treści iczytelności faktury. Autentyczność pochodzenia, integralność oraz czytelność treści można zapewnić za pomocą dowolnych kontroli biznesowych, które ustalają wiarygodną ścieżkę audytu między fakturą adostawą towarów lub świadczeniem usługiW związku z powyższymi zmianami oraz aby uniknąć niepotrzebnych niespodzianek i nieporozumień, zalecamy wybór formy zaliczkowej opłacania podatku dochodowego (1/12 ostatniego okresu rozliczeniowego).getsix® Publikacja powstała przy współpracy zTaxagroup Sp.z o.o. erstellt. Zgodnie ze stanem prawnym na dzień 01.01.2013.Niniejsza publikacja ma charakter informacyjny i nie stanowi opinii podatkowej.Sabina Moczko-Wdowczyk Doradca podatkowy, Nr. Wpisu 09738

Page 9

9tAX sErViCEs DATA PUBLIKACJI 25.03.2013Certyfikaty:Kompetencje:Partnerstwa:Członkostwa:BUsiNEss sErViCEs& CONsULtiNGACCOUNtiNG& PAyrOLL sErViCEsit sErViCEs& sALEstAX & LEGAL sErViCEsOBSZARY USŁUG:facebook.com/getsixlinkedin.com/company/getsixgetsix.plpolen-buchhaltung.pl Wrocławul. Szwedzka 555-040 Bielany WrocławskieTel.: +48 (71) 388 13 00 Fax: +48 (71) 388 13 10Claus FrankE-mail: wroclaw@getsix.pl Poznańul. Wyspiańskiego 4360-751 PoznańTel.: +48 (61) 668 34 00 Fax: +48 (61) 668 34 10 Roy HeynleinE-mail: poznan@getsix.pl Warszawaul. Postępu 15c02-676 Warszawa Tel.: +48 (22) 336 77 00Fax: +48 (22) 336 77 10Ortwin-Uwe JentschE-mail: warszawa@getsix.plPOZNAŃWROCŁAWWARsZ AWANASZE BIURA:NCAGE 2152H