Krótka informacja na temat zmian wpolskich przepisach podatkowychobowiązuje od 01.01.2013INFORMATOR PODATKOWYtAX sErViCEs
2tAX sErViCEs DATA PUBLIKACJI 25.03.2013Niniejszym pozwalamy sobie zwrócić Państwa uwagę na najważniejsze zmiany wprzepisach podatkowych na rok 2013: Podatek dochodowy od osób Prawnych (cit): Z dniem 1 stycznia b.r. zaczęły obowiązywać przepisy dotyczące korekty kosztów uzyskania przychodów w przypadku, gdy kwota należności wobec kontrahenta nie została uregulowana. Przepisy te mają na celu zmniejszenie zatorów płatniczych, są one jednak bardzo restrykcyjne i w praktycy mogą prowadzić do znacznego wzrostu obciążenia służb finansowo-księgowych. Przepisy te dotyczą wszystkich dokumentów kosztowych, azatem nie tylko krajowych, ale także zagranicznych. Zgodnie znowymi przepisami, wprzypadku nieuregulowania kwoty zfaktury podatnik-dłużnik będzie musiał dokonać korekty kosztów uzyskania przychodu. W przypadku ustalenia przez strony terminu płatności do 60 dni, korekta taka winna nastąpić wciągu 30 dni od upływu terminu płatności ustalonego przez strony. Natomiast, wprzypadku, gdy termin płatności ustalony przez strony będzie dłuższy niż 60 dni, podatnik będzie zobowiązany do dokonania zmniejszenia kosztów podatkowych okwotę wynikającą zfaktury lub innego dokumentu zupływem 90 dni od daty zaliczenia tej kwoty do kosztów podatkowych, jeżeli wtym terminie kwota ta nie zostanie uregulowana.Uregulowania te mają zastosowanie odpowiednio, wprzypadku nabycia lub wytworzenia środków trwałych albo nabycia wartości niematerialnych i prawnych, do tej części odpisów amortyzacyjnych, które podatnik zaliczył do kosztów uzyskania przychodów. Ministerstwo Finansów wydało pismo ogólne (nie wiążącą interpretację, tylko wyjaśnienia), w którym wskazało, że nowych przepisów dotyczących korekty kosztów uzyskania przychodów nie stosuje się do kosztów zaliczonych do kosztów wroku 2012. Decydujące znaczenie ma zatem zdaniem Ministerstwa Finansów data ujęcia wydatków wkosztach podatkowych anie data płatności przypadająca już po zmianie przepisów. W przypadku, gdy rok podatkowy jest inny niż rok kalendarzowy irozpoczął się przed dniem 1 stycznia 2013r. izakończy się po dniu 31 grudnia 2012r., do końca tego roku podatkowego stosuje się przepisy ustawy wbrzmieniu dotychczasowym tj. obowiązującym do dnia 31 grudnia 2012r.Podatnicy, u których rok podatkowy rozpoczął się 1 stycznia, są jednak już obecnie zobowiązaniu do uwzględniania wskazanych przepisów.rozliczania faktur Po terminie Płatności
3tAX sErViCEs DATA PUBLIKACJI 25.03.2013Z najważniejszych zmian wskazać należy to, iż od 1 stycznia 2013 r. za leasing dla celów podatkowych uznaje się również umowę dotyczącą prawa wieczystego użytkowania gruntów. Zmianie ulega definicja leasingu operacyjnego w przypadku nieruchomości – od 1 stycznia 2013 r. leasing operacyjny wystąpi już wprzypadku, gdy umowa związana zleasingiem nieruchomości zawarta została na co najmniej 5 lat (dotychczas było to 10 lat). Zmianie uległa zasada wstąpienia wwarunki strony umowy leasingu (przejęcie długu) jak izawierania kolejnych umów dotyczących tego samego przedmiotu leasingu. Podatek dochodowy (Pit )Oprócz powyższych analogicznych zmian zCIT, zmiany dotyczą: Ograniczenie stosowania ryczałtowych 50%. kosztów uzyskania przychodów ztytułu przeniesienia praw autorskich. Zgodnie zwprowadzonym ograniczeniem, wroku podatkowym łączne koszty uzyskania przychodów nie mogą przekroczyć 1/2 kwoty stanowiącej górną granicę pierwszego przedziału skali podatkowej, októrej mowa wart. 27 ust. 1 ustawy, czyli obecnie 42.764 zł. Limit ten będzie dotyczyć łącznych dochodów, do których mają zastosowanie 50% koszty uzyskania przychodów uzyskanych w roku podatkowym zarówno w ramach stosunku pracy, jak iumów cywilnoprawnych.Podatek VatRegulacja dotycząca tzw. ulgi na złe długi odnosi się wyłącznie do polskich faktur VAT.Tzw. ulga na złe długi to przepisy dające wierzycielowi, którego należność nie została uregulowana w ustawowym terminie, prawo do skorygowania podatku należnego ipodstawy opodatkowanialeasingtzw. ulga na złe długi
4tAX sErViCEs DATA PUBLIKACJI 25.03.2013REGULACJE DOTYCZĄCE WIERZYCIELA Zgodnie znowymi regulacjami podatnik (wierzyciel) będzie miał prawo do skorygowania podstawy opodatkowania oraz podatku należnego z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług na terytorium kraju wprzypadku nieuregulowanych wierzytelności, od których terminu płatności upłynęło 150 dni (a nie jak obecnie 180 dni).Dokonanie takiej korekty będzie zatem możliwe wrozliczeniu za okres, wktórym upłynął 150. dzień od terminu płatności wierzytelności, pod warunkiem jednak, że do dnia złożenia deklaracji, wktórej dokonuje się korekty, wierzytelność nie zostanie uregulowana lub zbyta wjakiejkolwiek formie. Wierzyciel może zrealizować przysługujące mu prawo do korekty wterminie późniejszym, korekta ta może być jednak dokonana wyłącznie wciągu 2 lat, licząc od końca roku, wktórym została wystawiona faktura dokumentująca nieuregulowaną wierzytelność.W przypadku, gdy po złożeniu deklaracji, w której wierzyciel dokonał korekty, jego kontrahent ureguluje należność bądź należność ta zostanie zbyta wjakiejkolwiek formie podatnik (wierzyciel) będzie miał obowiązek zwiększenia podstawy opodatkowania i kwoty podatku należnego. Korekta ta będzie dokonywana w rozliczeniu za okres, w którym należność została uregulowana przez kontrahenta lub zbyta. w przypadku częściowego uregulowania należności korekta będzie dokonywana wodniesieniu do tej części. Najważniejsze warunki dokonywania przez wierzyciela korekty podstawy opodatkowania oraz podatku należnego:1. Brak obowiązku zawiadamiania dłużnika o zamiarze skorygowania przez wierzyciela podstawy opodatkowania oraz podatku należnego. 2. Na dzień poprzedzający dzień złożenia deklaracji, wktórej dokonuje się korekty: ◼ wierzyciel i dłużnik muszą być podatnikami zarejestrowanymi jako podatnicy VAT czynni oraz ◼ dłużnik nie może być w trakcie postępowania upadłościowego lub wtrakcie likwidacji ◼ złożenie wraz z deklaracją, w której wykazuje się korektę, druku VAT-ZD
5tAX sErViCEs DATA PUBLIKACJI 25.03.2013REGULACJE DOTYCZĄCE DŁUŻNIKA Zgodnie znowymi regulacjami podatnik (dłużnik) będzie miał obowiązek skorygowania całości (lub części) uprzednio odliczonego podatku naliczonego wynikającego zfaktury jeżeli nie ureguluje całości (lub części) należności w terminie 150 dni od dnia upływu terminu jej płatności określonego wumowie lub na fakturze. Obowiązek dokonania korekty ciąży na dłużniku niezależnie od faktu, czy jego wierzyciel skorzystał zulgi na złe długi, czy też nie.Zgodnie znowymi przepisami korekta powinna być dokonana wrozliczeniu za okres, wktórym upłynął 150. dzień od dnia upływu terminu płatności określonego wumowie lub na fakturze.Dłużnik nie będzie zobowiązany do dokonania korekty tylko wówczas, gdy ureguluje należność najpóźniej w ostatnim dniu tego okresu rozliczeniowego, w którym upłynął 150. dzień od dnia upływu płatności tej należności.W razie późniejszej zapłaty faktury, dłużnik będzie miał możliwość powrotnego dokonania korekty (w całości lub w części) mającej na celu zwiększenie podatku naliczonego wsytuacji uregulowania przez dłużnika należności (całości lub jej części).Sankcja W przypadku stwierdzenia przez organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej, że dłużnik nie dokonał stosownej korekty podatku naliczonego ustalona zostanie sankcja wwysokości 30% kwoty podatku naliczonego podlegającego korekcie.Sankcja ta nie będzie nakładana jedynie wprzypadku osób fizycznych, które będą podlegać z tego samego tytułu odpowiedzialności karnej na gruncie Kodeksu karnego skarbowego.
6tAX sErViCEs DATA PUBLIKACJI 25.03.2013PRZEPISY PRZEJŚCIOWE Nowe zasady stosowania tzw. ulgi na złe długi mają zastosowanie do wierzytelności, które powstaną od dnia 1 stycznia 2013 r. oraz do wierzytelności powstałych przed tą datą, których nieściągalność została uprawdopodobniona (zgodnie znowymi zasadami) już w2013 r., tj. w2013 r. upłynął 150. dzień od dnia upływu terminu ich płatności.W praktyce oznacza to, że nowe zasady będą miały zastosowanie do nieuregulowanych należności zterminem płatności określonym wumowie lub na fakturze na dzień 4 sierpnia 2012 r. lub późniejszym. Zmianie uległy zasady rozpoznawania obowiązku podatkowego utzw. małego podatnika, który wybrał rozliczenie podatku VAT wg metody kasowej.W razie świadczenia usługi na rzecz czynnego podatnika VAT obowiązek ten powstanie wcałej wartości zdniem otrzymania całości zapłaty lub wprzypadku otrzymania części zapłaty – obowiązek podatkowy powstanie wtej części wdniu jej zapłaty. zkolei świadcząc usługi na rzecz osoby fizycznej lub podatnika niezarejestrowanego jako czynny podatnik VAT, obowiązek podatkowy powstanie w całej wartości z dniem otrzymania całości zapłaty lub w przypadku otrzymania części zapłaty, obowiązek podatkowy powstanie wtej części. wobu przypadkach nie później jednak niż 180 dnia licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi. W przypadku stosowania metody kasowej, fakturę należy oznaczać sformułowaniem „metoda kasowa”. Co ważne, unabywcy, azatem podmiotu, który nabywa towary lub usługi od małego podatnika, który wybrał metodę kasową, prawo do odliczenia podatku VAT powstanie dopiero zchwilą zapłaty/ częściowej zapłaty – wtej części.metoda kasowa
7tAX sErViCEs DATA PUBLIKACJI 25.03.2013 zmiany wzakresie fakturowania Najistotniejsze zmiany wzakresie fakturowania, to: 1. Treść faktury ◼ fakturę oznacza się pojęciem „Faktura” w miejsce obecnej „Faktury VAT” ◼ w nazwie dostawcy lub nabywcy należy posługiwać się jego pełną nazwą, w miejsce dotychczas dopuszczalnej nazwy skróconej ◼ możliwość ujęcia na fakturze skonta ◼ zastąpienie pojęcia „data sprzedaży” pojęciem „data dokonania lub zakończenia dostawy lub wykonania usługi”W zakresie powyższych punktów zalecane jest dostosowanie istniejących systemów do wprowadzonych zmian, aczkolwiek wpraktyce, nadal można się posługiwać dotychczasowymi pojęciami, azatem „Faktura VAT”, nazwą skróconą, czy „data sprzedaży”. Takie oznaczenie nie będzie wnaszej ocenie powodowało negatywnych konsekwencji ani dla dostawcy, ani dla nabywcy. ◼ brak konieczności podawania na fakturach dotyczących zakupu paliwa numeru rejestracyjnego pojazdu ◼ w przypadku faktur o łącznej wartości do 100 EURO bądź 450 PLN możliwość wystawiania faktur w uproszczonej formie (faktura może nie zawierać nazwy i adresu nabywcy, miary, ceny jednostkowej, wartości bez podatku, stawki, sumy wartości netto z podziałem na stawki, kwoty podatku od sumy wartości netto z podziałem na stawki, pod warunkiem, że zawiera dane pozwalające określić dla poszczególnych stawek podatku kwotę podatku) ◼ likwidacja pojęcia „Faktura VAT-MP”, „Faktura VAT-marża” ◼ w przypadku przerzucenia obowiązku na nabywcę konieczność ujęcia na fakturze wyrazów „odwrotne obciążenie”, w przypadku zastosowania metody kasowej wyrazów „metoda kasowa” ◼ możliwość niepodawania na fakturze NIP nabywcy wprzypadku faktur dotyczących sprzedaży zwolnionej ◼ możliwość wystawiania faktury przez podatników zwolnionych
8tAX sErViCEs DATA PUBLIKACJI 25.03.20132. Terminy wystawiania faktur: ◼ nie później, niż 7. dnia od dnia wydania towaru lub wykonania usługi ◼ faktura może dokumentować kilka odrębnych dostaw towarów lub usług dokonanych w trakcie miesiąca, jeśli zostanie wystawiona nie później, niż ostatniego dnia miesiąca, wktórym wydano towar lub wykonano usługę ◼ w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym, jeżeli podatnik określa w fakturze wyłącznie miesiąc i rok dokonania sprzedaży, fakturę wystawia się nie później niż 7. dnia od zakończenia miesiąca, wktórym dokonano sprzedaży ◼ w przypadku otrzymania zaliczek – nie później niż 7. dnia od dnia, wktórym ją otrzymano ◼ w przypadku WDT fakturę wystawia się nie później, niż 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, wktórym wydano lub przemieszczono towar ◼ w przypadku świadczenia usług, dla których miejscem świadczenia jest miejsce określone wart. 28b ustawy – sprzedaż usług za granicę - nie później niż 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, wktórym wykonano usługę 3. Faktury korygujące zwiększające – wprowadzenie uproszczeń:Faktura korygująca wystawiana w przypadku podwyż-szenia ceny powinna zawierać: ◼ numer kolejny oraz datę jej wystawienia ◼ oznaczenie dostawcy, nabywcy, ich numery NIP ◼ nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych podwyżką ceny ◼ kwotę podwyższenia podatku należnegoFaktura korygująca wystawiana w przypadku stwierdzenia pomyłek, októrych mowa wust. 1, powinna zawierać: ◼ numer kolejny oraz datę jej wystawienia ◼ oznaczenie dostawcy, nabywcy, ich numery NIPa także: ◼ prawidłową treść korygowanych pozycji, w tym kwoty wwysokości prawidłowej, lub ◼ różnicę między odpowiednimi kwotami wskazanymi pierwotnie w wysokości omyłkowej i w wysokości prawidłowej 4. Faktury korygujące zwiększające – wprowadzenie uproszczeń:Wymóg zapewnienia autentyczności pochodzenia, integralności treści iczytelności faktury. Autentyczność pochodzenia, integralność oraz czytelność treści można zapewnić za pomocą dowolnych kontroli biznesowych, które ustalają wiarygodną ścieżkę audytu między fakturą adostawą towarów lub świadczeniem usługiW związku z powyższymi zmianami oraz aby uniknąć niepotrzebnych niespodzianek i nieporozumień, zalecamy wybór formy zaliczkowej opłacania podatku dochodowego (1/12 ostatniego okresu rozliczeniowego).getsix® Publikacja powstała przy współpracy zTaxagroup Sp.z o.o. erstellt. Zgodnie ze stanem prawnym na dzień 01.01.2013.Niniejsza publikacja ma charakter informacyjny i nie stanowi opinii podatkowej.Sabina Moczko-Wdowczyk Doradca podatkowy, Nr. Wpisu 09738
9tAX sErViCEs DATA PUBLIKACJI 25.03.2013Certyfikaty:Kompetencje:Partnerstwa:Członkostwa:BUsiNEss sErViCEs& CONsULtiNGACCOUNtiNG& PAyrOLL sErViCEsit sErViCEs& sALEstAX & LEGAL sErViCEsOBSZARY USŁUG:facebook.com/getsixlinkedin.com/company/getsixgetsix.plpolen-buchhaltung.pl Wrocławul. Szwedzka 555-040 Bielany WrocławskieTel.: +48 (71) 388 13 00 Fax: +48 (71) 388 13 10Claus FrankE-mail: wroclaw@getsix.pl Poznańul. Wyspiańskiego 4360-751 PoznańTel.: +48 (61) 668 34 00 Fax: +48 (61) 668 34 10 Roy HeynleinE-mail: poznan@getsix.pl Warszawaul. Postępu 15c02-676 Warszawa Tel.: +48 (22) 336 77 00Fax: +48 (22) 336 77 10Ortwin-Uwe JentschE-mail: warszawa@getsix.plPOZNAŃWROCŁAWWARsZ AWANASZE BIURA:NCAGE 2152H